Posted on

Pelebaran serviks

Serviks merupakan kelanjutan dari uterus itu sendiri, yang terdiri daripada isthmus (tempat peralihan badan rahim ke serviks), bahagian vagina dan supra-marjinal. Pembukaan serviks menghadap rongga rahim dipanggil faring dalaman, menghadap rongga vagina dengan tekak luaran, dan saluran servikal disebut saluran serviks.

Adalah penting bahawa tubuh rahim diwakili oleh otot licin, dan leher rahim terdiri daripada tisu penghubung, kolagen dan serat anjal, serta sel-sel otot licin. Maklumat mengenai struktur serviks ini akan membantu kita memahami mekanisme pendedahannya dalam norma dan patologi.

Bagaimana untuk menentukan pembukaan serviks?

Pendedahan serviks semasa mengandung adalah proses yang biasanya sesuai dengan tempoh buruh pertama. Dalam obstetrik, pembukaan serviks diukur dengan bantuan jari-jari seorang obstetrik semasa pemeriksaan obstetrik dalaman. Pada pendedahan penuh, leher itu melewati 5 jari ahli obstetrik, yang bersamaan dengan 10 sentimeter.

Gejala dilatasi serviks adalah seperti berikut:

  • menarik kesakitan di bahagian bawah abdomen. Sensasi semasa membuka leher rahim adalah sama dengan yang berlaku dengan haid, hanya sebagai tahap peningkatan pembukaan, peningkatan rasa sakit;
  • laluan laluan mukus berdarah yang ada di saluran serviks semasa mengandung dan mencegah jangkitan ke dalam rongga rahim.

Tanda-tanda utama dilatasi serviks adalah kontraksi tetap, yang diulangi selepas tempoh tertentu. Pada mulanya, ia adalah 25-30 minit, dan apabila pengembangan meningkat, ia dikurangkan menjadi 5-7 minit. Tempoh dan intensiti penguncupan juga bergantung pada tahap pembukaan serviks. Kadar pembukaan serviks semasa buruh adalah 1 cm / jam dari saat pembukaan serviks dengan 4 cm. Dengan kerja normal, tahap dilatasi serviks diperiksa setiap 3 jam.

Apa yang menyumbang kepada pembukaan serviks?

Dalam tempoh biasa kehamilan, tempoh penghantaran adalah 37-42 minggu. Titik permulaan untuk permulaan buruh adalah pengurangan tahap progesteron dalam darah (hormon yang diperlukan untuk kehamilan normal).

Dengan permulaan buruh, pembukaan serviks dengan satu jari adalah salah satu tanda kematangannya. Pengurangan rahim menyebabkan pengurangan rongga dan tekanan janin pada leher. Di samping itu, terdapat pemisahan air amniotic pundi kencing janin ke atas dan bawah kutub. Semasa perjuangan, tiang bawah pundi kencing janin terjerumus ke dalam saluran serviks, yang seterusnya memudahkan pembukaannya.

Pembukaan prematur serviks

Pengesanan awal serviks pada tempoh kehamilan yang berlainan mempunyai sebab tersendiri. Pada tempoh 28-37 minggu, punca permulaan kerja boleh menjadi kekurangan hormon. Genera tersebut dipanggil pramatang, dan mereka berakhir dengan kelahiran janin yang layak.

Penyebab pembukaan prematur serviks pada kehamilan awal hingga 20 minggu mungkin adalah jangkitan, penyakit radang organ-organ kemaluan wanita hamil, kekurangan hormon, gangguan plasenta. Dalam kes sedemikian, tanpa adanya rawatan perubatan yang tepat pada masanya, kehamilan sensasi dilatasi serviks
boleh menyebabkan pengguguran spontan.

Untuk mengesyaki pendedahan terdahulu leher rahim, mungkin ada kehadiran rasa sakit di bahagian bawah perut atau perut pada awal masa. Dalam kes ini, anda perlu segera berjumpa doktor. Jika kebimbangan mengenai pembukaan prematur serviks disahkan, wanita itu ditawarkan untuk meletakkan jahitan pada serviks sepanjang tempoh kehamilan, rehat tidur dan, jika perlu, mengambil ubat hormonal yang akan membantu mengekalkan kehamilan.

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

71 − 67 =