Posted on

Pakaian Rusia Purba

Sejak zaman purba, pakaian dianggap sebagai pantulan ciri-ciri etnik setiap orang, ini merupakan penjelmaan yang jelas dari nilai-nilai kebudayaan dan agama, keadaan iklim, ketertiban ekonomi.

Kesemua detik-detik ini diambil kira apabila membentuk komposisi asas, watak potong dan hiasan pakaian para penduduk Rus Kuno.

Nama pakaian di Rusia Purba

Pakaian orang-orang Rus Kuno mempunyai gaya tersendiri, walaupun beberapa elemen dipinjam dari budaya lain. Pakaian dan pelabuhan dianggap pakaian utama untuk semua kelas sosial.

Dalam istilah moden, baju untuk bangsawan adalah seluar dalam, untuk seorang petani yang sederhana ia dianggap sebagai pakaian utama. Bergantung kepada kepunyaan pemunya sosial, baju itu dibezakan dengan bahan, panjang, hiasan. Kaos panjang yang terbuat dari kain sutera berwarna, dihiasi dengan sulaman dan batu permata, hanya dapat dibayangkan oleh para pangeran dan cucu-cucu. Pada masa itu, sebagai seorang lelaki yang mudah di zaman Rus Kuno berpuas hati dengan pakaian yang diperbuat daripada rami. Kanak-kanak kecil juga memakai baju, tetapi, sebagai peraturan, sehingga tiga tahun mereka diganti pakaian dari ibu bapa. Oleh itu, cuba melindungi dari kuasa-kuasa jahat dan mata yang buruk.

Pakaian lelaki biasa adalah pelabuhan – seluar, sempit di pergelangan kaki, dijahit dari linen rumah yang kasar. Lelaki yang terkenal memakai satu lagi seluar dari fabrik asing yang lebih mahal.

Ciri-ciri pakaian wanita Rusia Kuno

Pakaian wanita di Rus Purba tidak berbeza dengan potongan rumit, tetapi pada masa yang sama menunjuk kedudukan dan kedudukan kewangan dengan bantuan cahaya dan menyenangkan kepada sentuhan, serta hiasan pakaian.

Komponen utama almari pakaian wanita di Rusia Kuno dibentangkan dalam bentuk pakaian sedemikian:

  1. Perkara pertama dan tak tergantikan adalah baju atau baju yang diuraikan di atas. Popular di kalangan gadis-gadis Rus Kuno adalah kain kanvas, yang disebut najis. Secara kebetulan ia menyerupai sekeping kain membungkuk dengan separuh dengan potongan kepala. Mereka memakai jubah itu di atas baju dan mengikatnya.
  2. Pakaian celebratori dan elegan dianggap sebagai nenek moyang. Sebagai peraturan, ia telah dijahit dari kain yang mahal, dihiasi dengan sulaman dan pelbagai hiasan. Secara luar, forte itu seperti tunik moden, dengan lengan yang berbeza atau tanpa itu sama sekali.
  3. Unsur tersendiri pakaian wanita berkahwin adalah poneva, adalah kain wol, yang dibungkus paha dan diambil oleh pinggang di pinggang. Ponew dari kumpulan etnik yang berbeza berbeza warna, misalnya, suku-suku Vyatich memakai ponevu dalam sangkar biru, dan suku-suku Radimichi memilih warna merah.
  4. Baju untuk percutian itu dipanggil lengan panjang, dipakai oleh wanita untuk majlis khas.
  5. Ia dianggap wajib bagi wanita untuk menutup kepalanya dengan anvil.

Pakaian musim sejuk dari Rusia Purba

Lokasi geografi dan keadaan cuaca dengan musim sejuk yang teruk dan musim panas yang agak sejuk, sebahagian besarnya menentukan beberapa ciri pakaian penduduk Rus Kuno. Jadi pada musim sejuk, sebagai pakaian luar yang digunakan sarung yang dibuat kulit binatang ternyata bulu di dalamnya. Petani sederhana memakai sarung tangan kulit lembu kulit domba. Coat bulu dan mantel bulu untuk bangsawan berkhidmat bukan sahaja sebagai alat perlindungan dari dingin, tetapi juga demonstrasi status mereka di musim panas.

Secara umum, pakaian kuno Rus dibezakan oleh perhiasannya yang berlapis-lapis, terang dan sulaman. Sulaman dan lukisan pada pakaian juga bertindak sebagai wad, dipercayai bahawa mereka mampu melindungi seseorang dari kuasa jahat dan jahat. Pakaian yang sangat berbeza dengan kelas yang berbeza dari masyarakat. Jadi di kalangan bangsawan bahan-bahan yang diimport mahal, para petani biasa memakai pakaian yang terbuat dari kain rumah.

Pakaian Rusia Purba 1 Pakaian Rusia Purba 2 Pakaian Rusia Kuno 3
Pakaian Rusia Purba 4 Pakaian Rusia Purba 5 Pakaian Rusia Purba 6
Pakaian Rusia Purba 7 Pakaian Rusia Purba 8 Pakaian Rusia Purba 9

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 6 = 3