Posted on

senaman birch dan bahaya

Pasti, kita semua ingat bagaimana di sekolah dalam pendidikan jasmani kita diajar untuk melakukan latihan "birch", tentang faedah dan bahaya yang tidak kita fikirkan pada tahun-tahun itu.

Malah, "pose semua bahagian badan," "lilin" atau sarvangasana, kerana ia juga dipanggil dalam yoga hatha, dianggap sebagai elixir benar belia dan kecantikan. Penyelenggaraan berdiri semacam itu beberapa minit sehari dapat mencipta mujizat yang nyata dengan tubuh kita. Mengenai senaman "birch" yang berguna, anda akan belajar dari artikel ini.

Manfaat dan kemudaratan "birch"

Idealnya, ini adalah pose di mana bahagian belakang leher, bahu dan leher berada di atas lantai, dan seluruh badannya betul-betul menegak. Oleh itu, kebanyakan otot terlibat dalam proses tersebut.

Manfaat utama latihan birch adalah kesannya terhadap kerja jantung dan memperkuat otot itu sendiri, iaitu ventrikel kiri. Di samping itu, sarvangasana membantu menghilangkan gangguan peredaran darah di otak. Oleh kerana kedudukan terbalik badan melalui arteri vertebra, aliran darah ke bahagian belakang kepala meningkat. Ia membantu menghilangkan sakit kepala, meningkatkan warna kulit, leher wajah, melegakan keletihan dan membantu mencegah penyakit tiroid.

Manfaat yang lebih besar dari latihan "birch" ini ditunjukkan dalam penyembuhan belakang. Kedudukan tubuh ini menguatkan otot atas torso, meningkatkan fleksibilitas tulang belakang, yang memastikan kesihatan semua organ dalaman. Melakukan "lilin" selama 1 hingga 2 minit sehari membantu menghapuskan penyakit organ pelvik, mencegah sembelit, masalah pencernaan dan kelengkungan tulang belakang.
Untuk senaman penurunan berat badan "birch" adalah penting untuk menjalankan secara berkala. Oleh kerana kedudukan tubuh ini membantu membuat perut rata, membersihkan tubuh racun dan toksin, menghapuskan garam-garam garam, melegakan tekanan pada rongga perut dan menyesuaikan kerja usus, penurunan berat badan akan berlaku dengan lebih cepat dan efisien.

Kontraindikasi akut untuk latihan "birch" merujuk kepada kehadiran hernia inguinal. Ia juga tidak digalakkan untuk melakukan sarvngasana semasa haid dan pada otot "sejuk".

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

+ 88 = 92