Posted on

resipi churchchel

Churchchela adalah makanan istimewa Georgia dan Armenia yang lazat dibuat pada tali. Ternyata bahawa resipi untuk menyediakan gereja adalah cukup sederhana, dan anda boleh membuatnya sendiri di rumah. Ia biasanya dibuat daripada walnut, tetapi badam atau hazelnut juga dibenarkan. Tidak berubah dalam hidangan ini selalu jeli seperti jelly anggur, yang dipanggil Tartar. Ia diseduh dari jus anggur, gula dan tepung. Membuat gereja - prosedurnya mudah dan sangat menarik, bagaimanapun, hasilnya anda perlu menunggu kira-kira beberapa minggu. Mari kita pertimbangkan dengan resipi untuk menyediakan gereja.

Churchchel di rumah

Bahan-bahan:

  • jus anggur - 2 liter;
  • dikupas walnuts - 1,5 item;
  • tepung gandum - 250 g;
  • madu - 0.5 sudu besar.

Persediaan

Bagaimana cara membuat gereja di rumah? Untuk bermula dengan hazelnut dan bahagian-bahagian walnut dengan jarum besar berhati-hati tali pada benang tebal yang kuat kira-kira 25 cm panjang. Dari cuti di atas 6 cm benang percuma dan membuat gelung, yang kemudiannya akan menggantung makanan kita.

Kemudian teruskan untuk menyediakan Tatar. Untuk melakukan ini, campurkan segelas jus anggur dengan tepung gandum, tepung sebelum disaring.

Jus yang tersisa dituangkan ke dalam periuk dan pada api yang rendah, kita mula mendidih sehingga mendidih. Selepas mendidih, tambahkan, tuangkan menetes yang bersih, jus dengan tepung, kacau sentiasa. Selanjutnya, tanpa berhenti mengganggu, kami menambah madu. Kami mendidih jisim menjadi keadaan konsisten yang menyerupai jeli yang sangat tebal. Kemudian kita keluarkan Tartar dari api dan, kacau, sejuk ke 50 darjah.

Sekarang kita mengambil benang dengan kacang dan sepenuhnya lebih rendah ke dalam jisim yang disediakan selama kira-kira 2 minit, supaya benang ditutup dengan jus tebal.

Seterusnya, keluarkan benang dan keringkan selama 7 minit. Semasa batasan pertama anda mengeringkan, kami akan mencelupkan seterusnya dan sebagainya. Kemudian tetapkan gereja pada tali dan gantungnya selama kira-kira beberapa minggu.

Keringkan gereja di dalam bilik yang kering dan berudara dengan baik. Di bawah kemanisan kertas, kerana pertama-tama akan menetes jus. Tahap kesediaan harus ditentukan apabila lapisan atas dikeringkan, dan di dalam gereja mesti tetap lembut. Selepas pengeringan, kami memindahkan merawat ke dalam kotak, seli dengan kertas kertas. Kesiapan lengkap gula-gula telah sampai di mana-mana dalam 2-3 bulan, ketika makanannya benar-benar kering.

Gereja Armenia

Bahan-bahan:

  • epal atau jus aprikot - 1 l;
  • tepung, jagung atau gandum - 0.5 st.;
  • badam, walnut, hazelnuts, buah-buahan kering - secukup rasa.

Persediaan

Bagaimana memasak gereja? Sebelum menyiapkan gereja, lintasan kacang tali dengan mana-mana buah-buahan kering (hazelnuts dengan nanas atau walnut dengan kiwi).

Sekarang pergi ke penyediaan rebusan jus. Tuangkan jus yang dipilih ke dalam periuk, letakkan di atas api sederhana dan, sebaik sahaja ia mendidih, tuangkan sedikit tepung terlebih dahulu, kacau dengan sedikit sudu. Anda boleh menambah sedikit kayu manis secukup rasa dalam jus sebelum mendidih atau pod vanila. churchelaSebaik sahaja campuran kami mengambil konsistensi jeli tebal, perlahan-lahan mengeluarkannya dari haba dan sejukkannya.

Dalam campuran yang disejukkan, kami mencelupkan buah-buahan kering dengan kacang-kacangan yang diikat bersama selama satu minit. Seterusnya, ambil dan keringkan gereja selama 5 minit, kemudian ulangi prosedur ini dua atau tiga kali untuk mendapatkan lapisan tebal.

Kami dengan berhati-hati memasang gereja pada tali dan menggantungkannya selama kira-kira dua minggu di tempat yang kering, berventilasi dengan baik. Di bawah rasa manis itu, anda mesti menyebarkan kertas.

Nah, semasa churchchel anda akan kering, anda boleh memanjakan diri dengan makanan lain, contohnya, epal dalam ujian atau dengan nasi yang lapang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 + = 4