Posted on

Sibarit - apakah jenis orang ini dan apakah kegirangannya?

Dalam kesusasteraan moden, jarang sekali mencari perkataan sybarite, dan sebelum ini ia sering muncul di halaman novel-novel klasik Rusia. Perkataan ini beredar dari sejarah purba, dan ia berasal dari koloni Yunani kuno Sibaris, yang dipanggil modal mewah. Bandar koloni berada di tempat yang sangat mudah - di persimpangan laluan perdagangan. Penduduk mengutip penghormatan daripada peniaga dan sangat kaya.

Sibarit - siapa ini?

Sybar dalam media yang dipanggil jurusan semasa, yang tidak berfungsi, tetapi mereka hidup dalam kemewahan dan kemakmuran luar biasa terima kasih kepada ibu bapa mereka. Sibarit adalah orang yang:

  • duduk;
  • menggunakan hidangan dan minuman yang indah dan mahal;
  • membuat pembelian mahal;
  • tidak menyangkal dirinya segala jenis kesenangan;
  • tidak peduli dengan apa-apa kebimbangan dan kita masih boleh mengatakan bahawa sybarite itu adalah orang yang dibezakan oleh kesia-siaan dan keegoisan.

Apakah kegirangan?

Cara hidup seseorang yang terbiar, manja, menghabiskan hidupnya untuk mencari kesenangan yang semakin halus - seksual, gastronomi, emosi, dipanggil sybaritisme. Dan malangnya, keinginan untuk hidup yang terbiar semakin menangkap minda orang muda. Sibaritstvo adalah keinginan untuk hidup:

  • malas;
  • dalam kemewahan pada perbelanjaan orang lain;
  • dalam kemalasan.

tabiat sybarit

Hedonist dan sybarite - apakah perbezaannya?

Hedonisme adalah ajaran kuno, yang menyatakan makna kehidupan seseorang jenis kesenangan dan kesenangan:

  • seksual;
  • rohani;
  • etika.

Hedonists sentiasa berusaha untuk menerima semua yang terbaik, kerana ia membawa kesenangan maksimum. Dan jika anda melihat secara objektif, maka tidak ada yang salah dengannya. Tetapi, seperti biasa, di dunia semuanya diputuskan oleh garis halus. Hedonisme yang sihat tidak membayangkan rasa mementingkan diri sendiri, tidak melanggar rangka kerja dan peraturan orang lain. Tetapi hedonisme yang tidak sihat, apabila perkara utama mendapat kesenangan dengan apa-apa kos, walaupun dengan mengorbankan orang lain - ini adalah sybaritisme.

Sybarites dan hedonis - mereka seperti anak-anak satu ibu, dan berbeza dari satu sama lain dalam tahap keegoisan. Dan jika hedonis masih boleh dipanggil aksara positif, maka Sybarites tidak lagi. Seorang hedonis tidak boleh dipanggil slacker, dan sybarite itu hanya itu. Sekiranya hedonisme tidak selalunya senang dengan perbelanjaan orang lain, maka kegelisahan adalah satu pengabaian menyeluruh terhadap perasaan dan keinginan orang lain.

Sibaritstvovat - apa itu?

Sibaritstvovat - ini bermakna untuk menjalani kehidupan terbiar seorang loafer. Cara hidup ini dapat dilihat di lipatan majalah berkilat - gambar jurusan dengan koktel mahal di kapal layar, di hotel mahal, di kabin kereta dan pesawat peribadi yang paling keren. Cara hidup ini adalah tipikal bagi orang-orang yang terhad, yang telah menerima nilai-nilai material yang besar pada kesempatan itu, dengan tidak wajar.

Kanak-kanak lelaki kaya:

  • jangan membebani diri dengan peduli;
  • hidup dalam percutian dan keseronokan;
  • setelah menerima pendidikan yang mahal di luar negeri, jangan berusaha untuk bekerja.

kepincangan

Tabiat Sibarit

Tinjauan dunia ini membentuk kualiti sybarit, tabiat dan fesyen. Tindakan yang bodoh, bodoh, dan kadang-kadang hanya gila, pengambilalihan dan sisa menarik perhatian orang ramai. Ini dicapai, kadang-kadang tidak sedar, tidak terhad kepada cara-cara material dan orang-orang yang terbatas secara rohani. Hari ini, lelaki itu hanya mahu perhatian kepada orang itu.

Kerana, kualiti sybarite ialah:

  • kecenderungan untuk kemewahan;
  • manja:
  • keinginan untuk kesenangan yang halus.

Contohnya para Sybarit dari seluruh dunia datang ke halaman media, sebagai contoh:

  1. Sebuah pesta untuk Naomi Campbell seharga $ 4 juta;
  2. Maybach untuk anak perempuan berusia 16 tahun;
  3. £ 130,000 untuk membeli alkohol mahal untuk pesta di kelab Inggeris;
  4. Beg tangan bernilai $ 1,000,000 sebagai hadiah kepada rakan pemain bola sepak Mamaev;
  5. Roda, dihiasi dengan rhinestones swarovski dan sarung tangan putih.

Tetapi seperti yang ditunjukkan oleh sejarah, cara hidup ini tidak membawa kepada apa-apa yang baik. Penduduk kaya di bandar purba Sibaris begitu percaya dengan kuasa mereka bahawa mereka mengisytiharkan perang ke bandar jiran dan kehilangannya. Selama 70 hari bandar ini dijarah oleh penakluk, dan kemudian sepenuhnya dibanjiri. Pengalaman hidup menunjukkan bahawa wang yang dibelanjakan untuk kemewahan, keseronokan dan keinginan yang gila membawa hanya kejahatan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

85 − 76 =