Posted on

Bagaimana untuk menghapuskan noda dari delima

Sebagai peraturan, mencuci noda dari delima tidak begitu sukar kerana sepertinya pada pandangan pertama. Jus delima adalah warna makanan biasa, dan dengan bantuan bahan-bahan tertentu dapat dinetralkan. Dan sekarang mari kita mengetahui cara melakukannya dengan betul.

Bagaimana untuk mencuci noda dari delima?

Kesan yang paling berjaya dari buah delima dibasuh apabila ia segar dan pewarna belum lagi menembusi ke dalam serat tisu. Setelah pakaian atau taplak meja anda kotor, cuba segera mengisi kotoran dengan air mendidih atau sekurang-kurangnya berendam beberapa saat dalam air sejuk. Kemudian menyebarkan perkara seperti biasa. Sekiranya noda itu sudah tua, anda boleh menggunakan salah satu alat pemecah alat moden (untuk kain berwarna) atau peluntur biasa (untuk orang kulit putih) untuk mengeluarkannya. Jika kualiti fabrik membolehkan, anda boleh memohon dan mendidih. Apabila menggunakan bahan kimia rumahtangga, pastikan anda membaca arahan untuk digunakan dan mematuhinya dengan ketat, jika tidak, bukannya membuang noda, anda boleh merosakkan perkara yang sangat.

Bagaimana untuk membuang noda dari delima menggunakan alat improvisasi?

Jika basuh biasa tidak membawa hasil yang diingini, gunakan cara lain, seperti asid asetik atau sabun petrol. Dalam kes pertama, anda mesti terlebih dahulu menyediakan penyelesaian asid asetik (campuran intipati cair dengan air dalam perkadaran 1:10). Kemudian larutkan dalam larutan yang dihasilkan sehelai kapas atau batang dan perlahan-lahan memohon noda. Selepas 10-15 minit, basuh perkara dengan tangan. Kaedah ini adalah baik untuk mengeluarkan hanya tempat lama dari delima. Untuk menghilangkan noda dari delima, juga mencadangkan mencuci tangan dengan sabun petrol. Jika tidak, anda boleh cuba menggunakan sabun cuci 72%. Kaedah ini akan membantu anda membuang noda dari delima dari apa-apa jenis kain.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

21 − 19 =