Posted on

Animisme dalam psikologi dan falsafah - fakta menarik

Dari kedalaman kuno paling terpencil, ketika orang hanya mulai belajar alam semesta, animisme timbul, sebagai bentuk awal agama. Alam semesta hidup dan segala sesuatu mengandungi semangat atau jiwa: benda, batu, binatang, seseorang. Jadi orang kuno percaya kepada semua penjuru bumi planet.

Animisme - apa itu?

English etnografi E. Tyler diandaikan bahawa semua agama sedia ada pada masa muncul dari kepercayaan animisme manusia. Dalam bahasa Latin, animisme adalah anima, animus adalah jiwa atau semangat. Iman dalam permulaan rohani atau kembar supernatural dari semua alam hidup dan tidak hidup. Jiwa dan roh - bahan tidak boleh dilihat dengan mata manusia, dan jika jiwa adalah berkaitan dengan bahan bahan yang, semangat - adalah tenaga bebas percuma untuk tinggal di mana sahaja, bila-bila masa.

Bila dan mengapa animism timbul?

Apabila terdapat animisme - ahli sejarah sukar untuk mengesan proses itu, tetapi semakin besar kemungkinan ia adalah satu peringkat peralihan pembangunan Neanderthal kepada Homo sapiens, kira-kira 40 ribu tahun yang lalu .. Nenek moyang animisme awal adalah sihir, fetishisme, animatisme dan totemisme. Rakyat juga tahu sedikit tentang alam semula jadi, dan tidak dapat menjelaskan banyak fenomena yang sedia ada di dalamnya, jadi semua dikurniakan dengan kuasa luar biasa dan percaya pertalian dengan haiwan totem masyarakatnya.

Animisme, yang menggantikan totemisme, berdasarkan pengalaman berabad-abad pengamatan:

  • mimpi (semangat bergerak melalui dunia);
  • negeri semasa permohonan upacara tumbuhan psikotropik;
  • upacara pemakaman (jiwa meninggalkan tubuh).

Animisme dalam falsafah

Sekolah-sekolah falsafah yang berasal dari Yunani purba adalah pelbagai arah dalam pemikiran, nilai-nilai dan ajaran-ajaran. animisme sekolah, yang diketuai oleh ahli matematik dan ahli falsafah Pythagoras, mengajar doktrin bertujuan interaksi-hati dengan alam semula jadi, di mana di mana tidak menyentuh - menangkap semangat mana-mana. Animisme dalam falsafah - pengetahuan keabadian jiwa mana-mana makhluk, sama ada tumbuhan, haiwan atau manusia. Semua mengandungi roh perintah yang sama api dan udara, dan dalam penjelmaan lanjut, jiwa sentiasa mengikuti data baru untuk tubuhnya.

kapan dan mengapa animisme timbul

Animisme dalam Psikologi

Psikologi sebagai disiplin bebas telah terbentuk baru-baru ini dan kemunculan prasyaratnya boleh dianggap sebagai pengalaman abad ke seluruh dunia dalam pengetahuan orang-orang. Animisme dalam psikologi adalah gambaran dunia di mana semua realiti yang ada "bersifat spiritualisasi" dan mempunyai perasaan dan emosi. Psikologi animisme jelas dinyatakan dalam fenomena pemikiran kanak-kanak, yang ditemui oleh pakar psikologi Switzerland-ahli falsafah J. Piaget. Kanak-kanak itu percaya bahawa jika dia merasa, maka segala sesuatu yang mengelilinginya mempunyai perasaan. Animisme kanak-kanak - ciri-ciri:

  1. Penilaian kanak-kanak sebagai objek yang tidak bernyawa sebagai bernyawa.
  2. Objek yang bergerak memperkuat perwakilan animistik kanak-kanak itu, sementara yang mendasari dapat dilihat sebagai tidak bernyawa.
  3. Puncak pemikiran animistik adalah 5 tahun (memudar hingga 7 tahun).

Animisme sebagai agama

Dalam ketakutan terhadap fenomena alam yang kuat dan tidak dapat difahami, orang kuno mula memelihara mereka. Animisme adalah kepercayaan terhadap kewujudan jiwa dan roh yang meresapi segala sesuatu yang ada di dunia. Kilat dan guruh, matahari dan bulan, hujan, salji dan hujan batu - seorang lelaki yang begitu kecil dan tidak bersenjata sebelum unsur-unsur, dia mula untuk menenangkan roh-roh yang kuat dan mempersembahkan korban kepada mereka cuba untuk menyenangkan hati.

Melihat kelahiran dan kematian, seseorang mencadangkan bahawa pada masa kelahiran anak itu, jiwa itu masuk ke dalamnya, dan pada masa kematiannya, ia meninggalkan mayatnya dengan nafasnya. Orang dahuluian percaya bahawa semangat si mati tetap berada di dalam kerangka ethereal dan tidak meninggalkan puak suku. Kultus peringatan dan penghormatan jiwa mengejar matlamat menjadikan semangat suku bangsa sebagai pelindung dan penaung kekuatan jahat dunia lain.

Animisme dalam mitos Greece kuno membantu para sejarawan mempelajari pemikiran orang-orang zaman itu. Imej terang para dewa, dibentuk dari masa ke semasa dari pemahaman sifat dan fungsi yang membawa fenomena alam:

  1. Zeus - mengawal guruh dan kilat, tumpah ke tanah dengan hujan.
  2. Gaia (bumi) - melahirkan gergasi batu besar (gempa bumi, batu karang).
  3. Hades (Thanatos) adalah tuan neraka, mengambil jiwa.

Animisme di dunia moden

Di bahagian-bahagian yang berlainan dari suku-suku Bumi yang kekal sebagai penganut animisme - ini adalah orang-orang kecil, dengan cara kehidupan purba. Di Utara dan di Siberia, mereka adalah Evenks, Khanty, Nanais, Udegeans. Animisme moden didasarkan pada sisa-sisa kepercayaan kuno:

  • tradisi dan upacara penghormatan dan peringatan kepada nenek moyang;
  • memperdaya House (intipati rumah);
  • teknik shamanik untuk mengembalikan jiwa kepada tubuh (dengan penyakit rasa psikik).

psikologi animisme

Animisme - fakta menarik

Animisme adalah kepercayaan dalam roh dan esensi, kerana agama kuno meninggalkan jejak budaya yang besar dalam sejarah umat manusia. Mitos purba asal Scandinavia, Greece, Mesir - ini adalah perbendaharaan dunia pengetahuan tentang warisan manusia dunia. Animisme, yang berkembang dari idea-idea primitif seseorang tentang jiwa, mengalir ke bentuk kepercayaan yang lebih sempurna, tetapi dalam beberapa aspek ia telah bertahan hingga hari ini dalam cuti pagan.

Fakta menarik berkaitan dengan animisme:

  1. Ahli matematik yang hebat Pythagoras - vegetarian pertama, melarang murid makan haiwan, kerana mereka mempunyai jiwa yang sama dengan seorang lelaki.
  2. Seorang kanak-kanak kecil dalam tanggapan animistik awalnya, berfikir bahawa apabila dia pergi, bulan "berjalan" selepas dia.
  3. Koryak (orang asli Kamchatka) terbunuh dalam serigala memburu atau beruang, meletakkan kulit pada salah satu pemburu sekelilingnya membawa tarian dan menyanyi lagu, yang mendakwa bahawa mereka tidak harus dipersalahkan atas kematian haiwan, dan menyalahkan untuk ini, "beberapa Rusia" . Tujuan ritus adalah untuk mengarahkan kemarahan jiwa binatang mati.
  4. Orang-orang pulau Fiji percaya bahawa jiwa alat pecah (paksi, pisau) terbang ke dewa untuk perkhidmatan lebih lanjut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

46 − = 40