Posted on

Nymphs - tuan alam dalam mitologi

Cahaya dan suka bermain, makhluk hebat yang indah - nymphs. Mereka dilihat oleh orang Yunani kuno. Rumah mereka adalah semua alam: gunung, hutan, sungai, ladang. Segala-segalanya bernafas, bisul, membengkak kerana ketegangan mereka. Mereka berada dalam setiap bisikan angin dan guritan aliran - semangat ilahi ibu Bumi.

Siapa nymphs?

Nymph adalah - terjemahan dari dara Yunani, pengantin perempuan. Ibu bapa nymph adalah tuhan Thunderer Zeus dan Gaia (Bumi). Pada zaman dahulu, manusia sangat berhati-hati terhadap alam semula jadi, menganggapnya hidup dalam segala bentuk dan bentuk. Nymphs adalah tuhan-tuhan Yunani kuno, yang melayan sumber alam di mana mereka menetap. Pada peringkat awal, roh tidak mempunyai nama, tetapi beberapa di antaranya mempunyai pengaruh yang kuat terhadap kehidupan para dewa dan orang yang diketahui. Pada dasarnya, nymphs dinamakan selepas halo habitat mereka.

Apa yang kelihatan seperti nymph?

Nymph adalah kanak-kanak alam, tidak bertolak ansur dengan kekecohan dan tempat yang sesak. Orang tahu di mana mereka tinggal nymphs, tetapi beberapa manusia telah melihat secara langsung kelihatan seperti alam semula jadi dara, dan terdapat kepercayaan: lihat bermain-main peri manusia biasa boleh menjadi buta, dan jika ia adalah pada masa yang sama telanjang, menunggu kematian yang tidak dapat dielakkan. Fairy nimfa adalah makhluk yang sangat halus dan rapuh. Dalam sumber mitologi Yunani kuno, penampilan nymphs dijelaskan:

  • muda setengah telanjang atau keindahan telanjang;
  • aliran rambut panjang yang mengalir dari pelbagai warna, di mana bunga, cengkerang atau ranting pohon dipasangkan;
  • kulit putih, merah jambu atau kehijauan;
  • pesona, matanya dan orang tawa yang lembut yang menarik perhatian orang ramai.

Apakah nymphs itu?

Orang-orang Yunani kuno menghubungkan gadis-gadis yang cantik dengan alam dan habitatnya. Apakah nymphs itu:

  1. Nereids adalah perawan laut.
  2. Oceanides adalah semangat lautan.
  3. Limnads adalah rumpai laut dan tasik.
  4. Naiads adalah dewa sungai dan mata air.
  5. Oready, Orestiada dan Agrostina adalah nymphs gunung dan gaung.
  6. Nanen, Napei adalah lembah dara.
  7. Alseids adalah nymphs of groves.
  8. Dryads, Hamadriads adalah anak perempuan pokok.
  9. Hyades adalah semangat hujan

apakah nymphs itu

Nimfa hutan

Kehidupan hutan yang tersembunyi dan di dalam minda orang-orang purba pokok-pokok abad yang kuat dan berkuasa, terutamanya pokok oak dan pokok-pokok abu, menonjolkan latar belakang semua yang lain ialah wadah jiwa dryad yang indah. Nimfa hutan berkait rapat dengan kehidupan pokoknya, dan jika dryad dapat memilih pokok lain selepas kematiannya, hamadriads (nymphs bawah) mati bersama dengan pokok yang musnah. Di zaman kuno, pemotongan pokok abad ke abad dianggap sebagai penghujatan dan dihukum mati. Mengikut legenda, nenek Orsinoy hutan melahirkan Hermes Pan yang kambing, yang menjadi tuhan alam liar dan gembala bagi orang Yunani.

Nimfa sungai dan tasik

Nimfa sungai adalah makhluk yang menentu dan rumit. Naiads menetap di sungai, sungai kecil dan mata air, tidak hidup dalam air yang bertakung. Makhluk-makhluk rapuh yang boleh mati apabila sumbernya kering atau empangannya. Orang yang menghormati elemen air, cuba dengan cara yang mungkin untuk menopang gadis-gadis air, untuk tujuan ini mereka membina tempat perlindungan dan nymphaeas (kompleks dengan air pancut). Di tepi sungai dan tasik kiri roti, kapal dengan susu, keju, haiwan yang dikorbankan. Nayad Shiring, melarikan diri dari gangguan Pan, berubah menjadi buluh, tetapi Allah memotongnya dan membuat paip halus yang senang di telinga.

Nymph laut

Jurang laut di atas kanvas-lukisan seniman kuno digambarkan dengan cangkang laut di pangkuan. Nereids adalah anak perempuan tuhan Yunani yang dihormati Nereus, yang melayan para pelancong nautika dan nenek Doris. Menurut pelbagai sumber, terdapat antara 50 dan 100. Penjelmaan unsur laut tenang - Nereids diukur hidup, tarian utama di bahagian bawah laut, malam boleh datang ke permukaan bumi dan menyanyi dan menari bersama-sama dengan sushi nymphs. Nimfa marin terkenal:

  1. Galatea - kisah cinta yang tidak berpuas hati itu dinyanyikan oleh penyair Philoxen dalam karya "Cyclops." Dewi laut suka aqidah, anak peri Semitidy, tetapi Polyphemus Cyclops, sebanyak cinta dengan Galatea, dalam marah mengoyakkan dari gunung berapi rock Etna dan kemalangan dihancurkan. Seorang nyanyian yang menyedihkan mengubah darah kekasihnya ke sungai Aqeed.
  2. Amphitrite adalah isteri tuan laut Poseidon. Dia dihormati oleh orang Yunani setanding dengan suaminya dan digambarkan dengannya dalam kereta yang ditarik oleh orang baru.
  3. Panopeia adalah laut-diva, yang para pelaut digunakan semasa ribut kuat, untuk mendapatkan perlindungan dan perlindungan.

hutan nymph

Nimfa celestial

Nimfa adalah semua keindahan alam, yang diilhamkan oleh manusia. Pelayan celestial Pleiades adalah anak perempuan Titan Atlanta dan nymphs-oceanids Pleione. Pada asalnya mereka melayani dewi memburu Artemis, menemani beliau dalam perjalanan. Dalam masa yang akan datang, orang-orang Yunani purba mengubahnya menjadi nymphs angkasa. Nama-nama mereka, selamanya dicetak dalam nama epsilon Pleiades konstelasi:

  • Maya;
  • Sterop;
  • Electra;
  • Taygetah;
  • Alcyone;
  • Keleno;
  • Merope.

Terdapat pelbagai mitos tentang transformasi saudara perempuan:

  1. Pleiades, sedih dengan nasib Atlanta untuk memegang seluruh firma, memutuskan untuk membunuh diri untuk menjadi dekat dengan ayah tercinta anda.
  2. Atlas, yang mengambil bahagian dalam pertempuran melawan tuhan-tuhan, telah dikalahkan dan, sebagai hukuman, secara kekal dikutuk untuk menaikkan beban seluruh langit. Dalam ketiadaan titanium, pemburu Orion mula mengejar dan meminta anak perempuannya. Pleiades berpaling kepada tuhan-tuhan untuk membantu, dan Zeus menyesal mereka, menjadikan mereka menjadi tujuh merpati, dengan proviso bahawa mereka akan membawa dia minuman surgawi - ambrosia.
  3. Satu lagi mitos memberitahu kita bahawa penganiayaan Orion, Zeus membantu Pleiades - meletakkan mereka dalam buruj Orion, dan telah dihukum oleh penukaran kepada buruj Orion, dalam samaran yang dia mengejar Pleiades, tetapi tidak mengejar mereka pernah lagi.

nymph laut

Nymphs of the mountains

Gunung-ganang, gua-gua, gaung dan gua adalah rumah bagi satu lagi jenis nymph - Orestiada atau Oread. Dajal-dajal gunung digambarkan sebagai duduk di meditasi di atas batu, disokong oleh pelombong dan gembala. Wakil terkenal oread adalah Echo nymph indah, menurut legenda, yang dikutuk oleh perempuan simpanan Olympus - Hero. Isteri Zeus menangkap Echo pada hakikatnya bahawa dia mengalihkan perhatian Hera manakala pasangan itu dihiburkan dan menipu dengannya dengan nymphs. Hera melucut suaranya, dan dia tidak dapat bercakap terlebih dahulu, tetapi hanya gema suara terakhir kata-kata orang yang bercakap.

Nymphs - mitologi

Dewa-dewa yang lebih rendah dari nymphs itu tidak abadi, tidak seperti tuhan-tuhan, tetapi tempoh hidup mereka boleh mencapai sehingga 7000 tahun, yang pada pandangan orang kelihatan seperti keabadian. Dalam mitologi, para dara alam yang indah, yang lebih rendah dari pangkat dewa, namun bekerjasama dengan mereka, memberi pengaruh mereka kepada mereka dan mengambil bahagian dalam perayaan dan majlis ilahi. Dalam perikatan antara nymphs dan tuhan, wira, tuhan-tuhan baru dan entiti mitos dilahirkan. Orang-orang Yunani mengurniakan nymphs dengan pelbagai kuasa besar:

  • adil (tidak selalu) penguasa nasib;
  • pelindung gembala dan lembu;
  • Mereka yang mempunyai kuasa untuk memberi orang hadiah pandangan dan puisi;
  • meramalkan masa depan;
  • menyembuhkan luka;
  • menghantar kegilaan, buta atau rabies kepada mereka yang kejam terhadap alam semula jadi.

Nymphs dalam mitologi Slavia

The nymph Slavic dalam cerita rakyat Rusia adalah duyung, seorang pemabuk wanita atau seorang peminat. Alam semulajadi purba, tidak seperti nymphs Yunani purba, tidak sepenuhnya ramah dan sering secara terbuka bermusuhan dengan orang. Sepanjang hidup dara, mereka tahu nasib pahit: mereka telah hancur oleh lelaki, sebelum mati sebelum mereka menikah. Ikan duyung telah dikaitkan dengan kultus Slav kesuburan, dan terdapat Rusal bercuti, ia telah menganggap hari ini ikan duyung dan Aqueous tarian utama - untuk bekerja di lapangan adalah mustahil, kerana dalam keadaan marah, mereka boleh menginjak-injak semua tanaman.

nymph cantik

Nymph dalam mitologi Yunani

The nymphs of ancient Greece memberikan pengaruh luar biasa kepada tuhan-tuhan, kadang-kadang menggantikan mereka dengan ibu, yang lain menjadi isteri dan para dewa mendengarkan pendapat mereka - anda tidak boleh berdebat dengan alam. Yang paling penting adalah nymphs sumber air dan ini dapat difahami - air adalah sumber kehidupan. Nymphs, terkenal dan dicetak dalam mitologi Yunani:

  1. Kinosura - menjadi jururawat Zeus, yang hilang di dalamnya di gunung Crete semasa penganiayaan Bapa Kronos. Zeus, merasakan rasa terima kasih, meletakkannya di langit dalam bentuk buruj Little Ursa.
  2. Daphne - mitos Apollo dan nyamuk Daphne adalah salah satu yang paling popular dan dikasihi oleh orang Yunani. Bercahaya dewa Apollo menundukkan penghinaan terhadap Eros dengan busur dan anak panah-Nya, yang mana beliau telah memilih untuk mengajarnya pelajaran dan tekan anak panah cinta ke gunung sulung Daphne, dan hatinya terpegun dengan anak panah penolakan. Apollo, yang membakar dengan perasaan, mula mengamuk nyamuk dan Daphne berdoa kepada ibu Gaea bahawa dia berubah penampilannya - jadi ada pokok laurel. Tuhan cahaya, dalam ingatan kepada kekasihnya, mengisytiharkan laurel dengan pohon sucinya. Pada patung-patung pengukir kuno - bunga laurel adalah salah satu sifat Apollo.
  3. Dodon nymphs (hyades) - dibesarkan dan dipelihara tuhan winemaking dan semua tumbuh-tumbuhan Dionysus. Dalam ucapan terima kasih, Dionysus meminta ahli sihir Medea untuk menjadikan mereka kekal muda. Dalam versi lain, Zeus meletakkan mereka di langit dalam bentuk kumpulan bintang berseragam Hyades. Di Yunani moden, masih percaya bahawa apabila kluster Hyades menjadi kelihatan, ini adalah permulaan musim hujan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 + 4 =