Posted on

aspirasi vakum

Aspirasi vakum adalah operasi mini, di mana pengekstrakan (sedutan) kandungan rongga rahim dilakukan menggunakan sedutan vakum khas. Semasa aspirasi vakum, hanya bola permukaan endometrium rahim dikeluarkan, leher dan dindingnya hampir tidak rosak.

Aspirasi vakum di ginekologi - intipati dan tujuan

Di kebanyakan wanita, konsep "aspirasi vakum" dikaitkan dengan kehamilan yang tidak diingini, atau dengan teknik tertentu gangguannya. Sesungguhnya, dalam ginekologi kaedah ini paling sering digunakan untuk menamatkan kehamilan, tetapi tujuan lain penggunaannya adalah mungkin, khususnya:

  1. Pembersih vakum selepas bersalin. Aspirasi vakum selepas bersalin diperlukan dalam hal fungsi contractile yang lemah rahim untuk membuang pembekuan darah dan tisu plasenta.
  2. Pembersihan "vakum" selepas mengandung atau keguguran spontan. Ia dilakukan untuk tujuan mengekstrak telur janin (dengan ST) atau jenazahnya (dengan keguguran yang tidak lengkap).
  3. Aspirasi vakum terapeutik dalam penyakit radang rongga rahim.
  4. Aspirasi vakum diagnostik endometrium secara patologis diubah diikuti dengan pemeriksaan histologi.

Aspirasi vakum dilakukan secara rawat jalan, prosedur itu berlangsung tidak lebih dari 10 minit, selepas itu wanita itu harus berada di bawah pengawasan di rumah sakit selama 1 jam.

Adakah menyakitkan untuk menyedut sedutan? Tidak, tidak. Prosedur ini hampir tidak menyakitkan, kerana ia dilakukan di bawah anestesia tempatan. Seorang wanita dapat merasakan kesakitan yang sedikit di perut bawah.

Pengguguran oleh aspirasi vakum

Aspirasi vakum (pengguguran mini) kandungan rongga rahim mungkin adalah kaedah yang paling selamat dan kurang traumatik untuk membuang kehamilan dari semua yang wujud pada masa kita. Tetapi pengguguran mini sedemikian berkesan hanya pada peringkat awal kehamilan (sehingga 5 minggu).

Persoalan yang paling kerap yang didengar oleh pakar ginekologi dari pesakit mereka adalah mengenai sifat dan tempoh pelepasan selepas prosedur aspirasi vakum. Jawapan yang jelas kepadanya tidak dapat diberikan, kerana banyaknya dan jangka waktu rembesan secara langsung bergantung pada masa kehamilan dan faktor lain. Tetapi terdapat beberapa data "purata".

Oleh itu, spotting spotting spotting boleh diperhatikan selama beberapa hari selepas aspirasi vakum, maka mereka memperoleh sifat serous atau lendir. Di sesetengah wanita, selepas istirahat pendek (2-5 hari), pendarahan haid yang lebih banyak diteruskan, kehadirannya mungkin merupakan variasi norma, atau mungkin menunjukkan komplikasi pasca aborsi. Pendarahan besar-besaran, pelepasan kekuningan dengan bau putrefaktif adalah satu kesempatan untuk mendapatkan rawatan perubatan segera.

Yang pertama selepas aspirasi vakum bulanan biasanya bermula dalam 30-35 hari, penangguhan 7 hari dibenarkan. Kitaran haid ditubuhkan selama beberapa bulan.

Pemulihan dan komplikasi yang mungkin selepas aspirasi vakum

Teknik aspirasi vakum kandungan rongga rahim agak selamat. Komplikasi fizikal serius dalam kebanyakan kes tidak dipatuhi, pemulihan jangka panjang, sebagai peraturan, tidak diperlukan. Komplikasi yang paling biasa ialah endometritis - keradangan dinding rahim, dan sekiranya berlaku pengambilan kehamilan - pengekstrakan telur janin tidak lengkap. Dalam beberapa kes, terdapat kesan yang lebih serius: perforasi rahim, pendarahan besar-besaran, aspirasi vakum rahimpneumoembolism, kemandulan.

Pemulihan badan wanita selepas aspirasi vakum berlaku selepas satu hingga dua minggu. Sekiranya tujuan aspirasi vakum adalah pengguguran, maka sebagai pemulihan doktor akan menetapkan COC (Regulon, Novinet dan lain-lain) untuk beberapa kitaran haid. Jika perlu, antibiotik boleh ditetapkan.

Kehilangan aspirasi bulanan yang berpanjangan selepas prosedur mungkin menunjukkan kegagalan hormon dan konsep baru (penting untuk diingat bahawa kehamilan baru selepas aspirasi vakum boleh berlaku sebelum permulaan haid pertama).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

61 − = 59