Posted on

Dedaunan jatuh - bahaya dan manfaat

Apa yang membawa tukang kebun dan taman itu sendiri kepada daun yang jatuh: bahaya atau manfaat? Apa pun, tetapi anda tidak boleh memanggilnya sampah. Jika daun yang jatuh digunakan sebagai baja, maka ia mereput, kembali semua nutrien yang diterima semasa pertumbuhannya. Bahagian-bahagian lembaran yang mengurai tidak secepat keratan, melaksanakan fungsi penting - mereka struktur tanah, yang sangat meningkatkan kualiti. Tetapi ini bukan semua yang berguna untuk daun yang jatuh, kerana secara beransur-ansur membusuk, memberi dan makanan kepada bakteria dan serangga yang hidup di dalam tanah. Kejiranan mereka sangat berguna, mereka mengeluarkan dari organisme patogen tanah jenis kulat dan bakteria. Penggunaan tahunan daun jatuh sebagai baja tanah, di mana pokok tumbuh, menyediakan mereka dengan segala yang diperlukan. Tetapi tidak selalu daun membawa tanah dan kayu, dari mana mereka jatuh, hanya mendapat manfaat. Sekiranya pokok itu berhampiran dengan jalan raya dengan lalu lintas yang sibuk, maka persoalannya sama ada untuk mengeluarkan daun yang jatuh, bahkan tidak berbaloi. Lagipun, semasa kewujudannya, ia berjaya memproses sejumlah besar gas ekzos, dan proses ini menembus daun dengan produk pembakaran produk petroleum dan logam berat. Tunggu faedah dedaunan itu tidak berbaloi, ia hanya boleh menyakiti.

Mengapa menghilangkan daun yang jatuh?

Sekiranya anda tinggal di bandar, terutamanya di jalan-jalan berhampiran dengan lalu lintas yang kerap berlalu, daun pokok anda mendapat kompleks yang terdiri daripada bahan pencemar. Pokok memenuhi tugas mereka, menyaring sebahagian besar bahan berbahaya yang tidak hilang di mana saja, terkumpul di daun. Sekiranya anda tidak mengeluarkan daun tersebut dalam masa, maka semua bahan berbahaya akan jatuh ke dalam tanah dan air bawah tanah. Biarkan sampah daun sedemikian, impregnated dengan bahan-bahan berbahaya, adalah mustahil. Di samping itu, dan membakar dedaunan itu tidak digalakkan. Ia mesti dilupuskan di luar bandar. Anda harus memahami bahawa logam berat dan bahan pencemar lain apabila daun-daun yang terurai jatuh ke dalam tanah, dan ini akan memendekkan hayat tumbuhan anda dengan ketara. Bahan-bahan ini melemahkan daya tahan terhadap perosak kebun, jadi penting untuk memahami di mana dedaunan yang anda ingin gunakan untuk manfaat pertumbuhan ruang hijau anda berasal.

Mulching daun jatuh

Satu lagi cara untuk menggunakan apa yang jatuh dari pokok-pokok di musim gugur ialah mulsa daun tumbuhan tumbang di atas tanah mereka. Mulching itu sendiri adalah mudah: tuang lapisan pelindung daun di tanah di sekitar tumbuh-tumbuhan yang tumbuh dan itu sahaja! Dengan cara ini, adalah mungkin untuk melindungi tanah dan meningkatkan kualitinya. Beri perhatian kepada tanah di bawah pokok hutan, ia mempunyai struktur longgar, disenyawakan dengan baik, dan, pentingnya, lapisan atasnya dilindungi dengan pasti. Tanah terlindung tidak kering, ia tidak mengikis dan tidak dibersihkan oleh hujan, mendedahkan akar tumbuhan. Kesan yang sama boleh dicapai dalam plot peribadi anda, melindungi katil. Salah satu sifat bermanfaat mulching untuk utama daun yang jatuh sebagai bajatukang kebun - menghalang pertumbuhan rumpai.

Bagaimana untuk menggunakan daun yang jatuh?

Pengkomposan adalah satu lagi cara yang baik untuk menggunakan daun yang jatuh dari kebun anda untuk kebaikan. Pertama, anda perlu menganjurkan bekas untuk pengkomposan. Kemudian daun diletakkan dan dimasukkan ke dalamnya. Rekaan sedemikian boleh mempunyai saiz meter per meter. Lebih banyak daun pokok boleh disimpan di dalam beg taman khas, dengan ketat menjejaskan mereka. Sekiranya anda menggunakan beg tersebut atau mencipta lubang kompos, anda perlu tahu bahawa kematangan pengkomposan adalah dua hingga dua setengah tahun. Kompos ini akan berfungsi sebagai baja yang sangat baik untuk semua tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di tapak ini, dan masalah dengan penggunaan dedaunan akan diselesaikan dengan sendirinya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

+ 28 = 36